Stołeczny Klub Tatrzański

00-075 Warszawa, ul. Senatorska 11

prelekcja w SKT ....... 4 kwietnia 2019 r. o godz. 1730

Słowenia 2018

W drugiej połowie sierpnia wyruszyłyśmy do Słowenii z biurem podróży Horyzonty. Po ponad 12-godzinnej podróży 20-osobowym busem przez Czechy, Austrię i północną Słowenię, pokonując w całkowitej ciemności podjazd na wysokość około 1500 m, a finalnie piechotą jeszcze 15 minut, dotarłyśmy około 23.00 do schroniska Koca na Loki ( 1534 m ) w Alpach Kamnicko-Sawińskich. W ciągu 2 dni pobytu w tym rejonie weszłyśmy na pobliski szczyt Wielka Raducha (2062 m) oraz od strony austriackiej na Savijskie siodło (2001 m) w grani okalającej przepiękną dolinę Logarską .Mirka zwiedziła również Śnieżną jamę w masywie Raduchy.

Po przejechaniu w rejon Alp Julijskich i noclegu w schronisku Koca na Vojach ( 690 m ) następnego dnia po 7- godzinnym podejściu osiągnęłyśmy schronisko pod Triglavem Dom Planika (2401 m ). Niestety, planowane po południu wejście całej grupy na Triglav nie wypaliło z powodu nadciągającej burzy (zdobyłyśmy jedynie kawałek małego Triglavu). Następnego dnia schodząc z Domu Planika przez schroniska Dolicu (2151 m ) i Prehodavci ( 2071 m ), dotarłyśmy po 9 godzinach do Trenty ( 620 m ) i mogłyśmy w pełni docenić piękno Alp Julijskich. Zakończeniem pobytu w Alpach Julijskich było 5-godzinne wejście na Małą Mojstrovkę ( 2332 m ) z przełęczy Virsic ( 1611 m ).

Dni „odpoczynkowe” pomiędzy działalnością górską w obu pasmach Alp okazały się również bardzo ciekawe. Zobaczyłyśmy miasteczko Skofia Loka ( Malowana Loka ), Kranj, sławne uzdrowisko Bled (z kąpielą w Bledskim jeziorze), jak również poznałyśmy historię walk w dolinie Soczy w czasie I wojny światowej zwiedzając miasto Kobarid (sławny front Isonso 1915-1917 ).

Mirka „zaliczyła” kąpiel w wodospadzie Kozjak oraz rafting na Soczy, co pasuje ją na miano „ prawdziwego Słoweńca”.