Propozycja zmian w Regulaminie
(zmiany zaznaczono kursywą i pogrubiono)
REGULAMIN STOŁECZNEGO KLUBU TATRZAŃSKIEGO
Oddziału Żoliborskiego
Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego
I. ZASADY OGÓLNE
§ 1.
Stołeczny Klub Tatrzański PTTK ( zwany dalej Klubem ) działa zgodnie ze Statutem PTTK w dziedzinie kwalifikowanej turystyki górskiej.
§ 2.
Klub używa własnych pieczęci i papieru firmowego, może posiadać własną odznakę i proporczyk.
II. ZADANIA I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 3.
Do zadań Klubu należy:
- Organizowanie i ułatwianie członkom Klubu uprawiania taternictwa, narciarstwa, turystyki i krajoznawstwa oraz zdobywania odznak górskich PTTK.
- Organizowanie spotkań roboczych, dyskusyjnych i towarzyskich oraz organizowanie życia kulturalnego i rozrywkowego dla członków Klubu.
- Propagowanie turystyki i krajoznawstwa w zakresie kwalifikowanej turystyki górskiej, zwłaszcza w odniesieniu do Tatr i innych gór wysokich,
poprzez organizowanie odczytów, spotkań, pokazów filmowych, wystaw fotograficznych, konkursów, popularyzowanie tematycznych wydawnictw turystycznych itp.
- Organizowanie obozów, wycieczek i innych imprez, zwłaszcza kwalifikowanych górskich, a także ułatwianie członkom Klubu udziału w obozach, wycieczkach i imprezach PTTK lub innych organizacji zajmujących się turystyką.
- Wspomaganie szkolenia członków Klubu w zakresie taternictwa, turystyki wysokogórskiej i narciarstwa, typowanie kandydatów na kursy i obozy organizowane przez Polski Związek Alpinizmu oraz pokrewne stowarzyszenia i organizacje, zajmujące się taternictwem, turystyką, krajoznawstwem i narciarstwem.
- Szerzenie umiłowania gór,
w szczególności zwłaszcza gór polskich, pogłębianie wiedzy o górach, szerzenie idei ochrony przyrody i krajobrazu.
- Współdziałanie z PZA i innymi organizacjami i klubami górskimi.
-
Realizowanie innej działalności zgodnej Inna działalnośc zgodna ze Statutem PTTK.
§ 4.
- Klub może posiadać lokal klubowy i pomieszczenie administracyjno-magazynowe , sprzęt turystyczny, fundusze i inne składniki majątkowe.
- W miarę swoich możliwości Klub dofinansowuje udział swoich członków w imprezach turystyczno- krajoznawczych, obozach i kursach szkoleniowych.
- Klub może prowadzić wypożyczalnię sprzętu turystycznego dla swoich członków, na warunkach określonych w § 5 pkt. 3.
- Rozpoczęcie działalności gospodarczej przez Klub wymaga zgody Walnego Zebrania.
- Klub może podejmować działania na rzecz pomocy ofiarom poważnych wypadków górskich lub – w przypadku śmierci – ich najbliższej rodzinie. Środki finansowe na działalność tego typu mogą pochodzić jedynie z dobrowolnych i przeznaczonych na ten cel składek członków lub sympatyków Klubu i/lub darowizn organizacji społecznych, politycznych oraz innych instytucji.
§ 5.
-
Fundusze Klubu pochodzą z:
- wpisowego, składek członkowskich PTTK, składek klubowych i sekcyjnych;
- wpływów z imprez i prac organizowanych przez Klub;
- dotacji, darowizn i subwencji.
- Klub pobiera od członków składki PTTK oraz składkę klubową w wysokości uchwalonej przez członków Klubu na Walnym Zebraniu. Od płacenia składek PTTK w Klubie mogą być zwolnieni członkowie Klubu płacący składki w innych kołach. Niezależnie od powyższego członkowie sekcji opłacają składki sekcyjne. Ulgi w składkach przysługują dzieciom, młodzieży szkolnej i akademickiej oraz emerytom, rencistom i bezrobotnym.
- Klub wypożycza swym członkom posiadany sprzęt turystyczny za opłatą, której wysokość ustala Zarząd Klubu, przeznaczając uzyskane w ten sposób fundusze na konserwację, reperację lub zakup nowego sprzętu.
- Fundusze Klubu mogą być użyte wyłącznie na jego potrzeby z zastrzeżeniem § 4 pkt. 5.
- Majątek Klubu stanowią ruchomości zakupione z funduszy Klubu, wykonane w czynie społecznym przez członków Klubu lub Klubowi darowane.
- Zarządzanie funduszami i majątkiem Klubu oraz funduszami i majątkiem powierzonym, prowadzone jest zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami
i wytycznymi PTTK.prawa i statutem PTTK
§ 6.
- Działalność programowa, organizacyjna i usługowa Klubu podlega Kontroli Zarządu Oddziału.
- Majątkiem Klubu dysponuje Zarząd Klubu w ramach uchwalonego budżetu
i wytycznych uchwał Walnego Zebrania Klubu.
§ 7.
Klub opiera swą działalność na pracy społecznej swych członków. W miarę potrzeby Klub może zatrudnić pracowników. na pracach zleconych, w granicach posiadanych na ten cel funduszy, ujętych w preliminarzu budżetowym Klubu.
III. CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 8.
Warunkiem członkostwa Klubu jest przynależność do PTTK. Członkostwo Klubu mogą uzyskać dzieci poniżej 16 lat - za pisemną zgodą przedstawicieli ustawowych - po złożeniu pisemnej deklaracji członkowskiej, na zasadach ogólnie ustalonych.
§ 9.
Zasady przyjęcia do Klubu określa Walne Zebranie.
§ 10.
Obowiązkiem członka Klubu jest:
- Współdziałanie w realizacji zadań Klubu dotyczących uprawiania turystyki górskiej, taternictwa, narciarstwa lub krzewienia krajoznawstwa.
- Chronienie przyrody i zabytków kultury.
- Przestrzeganie zasad koleżeństwa w stosunku do wszystkich członków Klubu, udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i pomoc górskim organom ratowniczym, z zakresie przez nie zleconym.
- Dążenie do podwyższania swoich kwalifikacji w zakresie turystyki górskiej i krajoznawstwa.
- Przestrzeganie postanowień regulaminu Klubu, Statutu PTTK oraz stosowanie się do uchwał Walnego Zebrania i uchwał władz Klubu.
- Opłacanie w terminie składek członkowskich PTTK oraz składek klubowych.
- Dbałość o urządzenia i sprzęt klubowy.
§ 11.
Członkowie Klubu mają prawo:
- Korzystać ze wszystkich przywilejów przysługujących członkom PTTK;
- Brać udział w Walnych Zebraniach Klubu z prawem udziału w głosowaniu, wybierać i być wybieranym do władz Klubu;
- Nosić odznakę Klubu;
- Uczestniczyć w imprezach organizowanych przez Klub zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami (osoby poniżej 16 lat pod wyłączną opieką rodziców i na ich odpowiedzialność). Pierwszeństwo w imprezach organizowanych przez sekcje mają członkowie tych sekcji.
§ 12.
- Wyróżnienia honorowe Klubu przyznaje
Walne Zebranie członków klubu Kapituła Odznaczeń SKT powołana przez Walne Zgromadzenie Członków Klubu w dniu 27 lutego 2003 r. i działająca na podstawie odrębnego regulaminu.
- Wyróżnieniami honorowymi Klubu są: Złota Odznaka Honorowa Stołecznego Klubu Tatrzańskiego oraz członkostwo honorowe Klubu.
Zasady nadawania klubowych wyróżnień honorowych opracowuje Zarząd Klubu i przedstawia Walnemu Zebraniu członków Klubu do zatwierdzenia.
Regulamin, oraz zasady nadawania klubowych wyróżnień honorowych opracowuje Kapituła Odznaczeń SKT i przedstawia do zatwierdzenia Walnemu Zebraniu Członków Klubu.
- Honorowi Członkowie Klubu oraz posiadacze Złotej Odznaki Honorowej SKT są zwolnieni z obowiązku opłacania składek klubowych.
§ 13.
Za niestosowanie się do postanowień Regulaminu Klubu i Statutu PTTK oraz za nieetyczne lub niewłaściwe postępowanie, nie licujące z mianem turysty, Zarząd Klubu ma prawo udzielić członkowi upomnienia lub nagany albo skierować sprawę do Oddziałowego Sądu Koleżeńskiego.
W razie skierowania sprawy do Oddziałowego Sądu Koleżeńskiego Zarząd Klubu ma prawo zawiesić obwinionego w prawach członka Klubu do chwili uprawomocnienia się orzeczenia sądu.
§ 14.
Przynależność do Klubu ustaje na skutek:
- Zgłoszenia na piśmie wystąpienia z Klubu.
- Utraty członkostwa PTTK, zgodnie z postanowieniami Statutu PTTK.
- Skreślenia przez Zarząd Klubu z tytułu niepłacenia składek członkowskich PTTK lub klubowych przez okres dłuższy niż jeden rok, na podstawie uchwały Zarządu Klubu.
- Wykluczenia na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu.
IV. WŁADZE I ORGANIZACJA KLUBU
§ 15.
- Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa
2 4 lata.
§ 16.
- Walne Zebranie jest najwyższą władzą Klubu.
- W Walnym Zebraniu mają prawo brać udział członkowie klubu.
- Do zakresu działania Walnego Zebrania należą:
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- ustalenie
wytycznych pracy kierunków działania Klubu;
rozpatrywanie przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi;
- uchwalanie wysokości składek klubowych;
- podejmowanie uchwał o wykluczeniu członka Klubu;
- podejmowanie uchwał o nadaniu wyróżnień honorowych Klubu;
- uchwalanie zmian Regulaminu Klubu;
- podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Klubu lub w innych sprawach wymagających przejawu woli wszystkich członków Klubu.
- Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej
połowy 30% członków Klubu , a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków.
§ 17.
Walne Zebranie winno być zwoływane co najmniej raz w roku, najdalej do 31 marca dwukrotnie w okresie trwania kadencji Zarządu, tj. raz na dwa lata najdalej do 23 grudnia. O terminie Walnego Zebrania Zarząd powiadamia wszystkich członków Klubu z podaniem proponowanego porządku obrad, co najmniej 14 dni wcześniej.podając proponowany porządek obrad co najmniej 14 dni wcześniej poprzez umieszczenie zawiadomienia na tablicy ogłoszeń w siedzibie Klubu, oraz na stronie internetowej Klubu.
§ 18.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zostaje zwołane:
- z inicjatywy Zarządu Klubu;
- na żądanie Komisji Rewizyjnej Klubu;
- na żądanie Zarządu Oddziału;
- na żądanie przynajmniej 1/3 liczby członków.
- Zarząd Klubu jest zobowiązany wyznaczyć termin Nadzwyczajnego Walnego Zebrania w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku w tej sprawie.
§ 19.
- Zarząd Klubu składa się z 7 do 9 członków, według ustaleń Walnego Zebrania Klubu.
- Zarząd Klubu wybiera ze swego grona: prezesa, wiceprezesa, skarbnika i sekretarza.
- Zarząd Klubu może powołać zastępców członków Zarządu Klubu.
- Zastępcy członków Zarządu Klubu mogą uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu Klubu bez prawa udziału w glosowaniu.
- Przewodniczący sekcji uczestniczą w posiedzeniach Zarządu Klubu na prawach zastępców członków Zarządu.
- W przypadku ustąpienia lub zawieszenia w pełnieniu funkcji członka Zarządu, Zarząd Klubu może dokooptować do swego składu członka Klubu na miejsce osoby ustępującej lub zawieszonej. Liczba dokooptowanych członków Zarządu Klubu nie może przekraczać 1/3 liczby członków Zarządu wybranych na Walnym Zebraniu.
- W przypadku zdekompletowania składu Zarządu do liczby mniejszej niż połowa liczby wybranych na Walnym Zebraniu, Zarząd Klubu zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie.
§ 20.
- Zebranie Zarządu Klubu zwołuje prezes lub wiceprezes
nie rzadziej niż raz w miesiącu, z wyłączeniem przerwy wakacyjnej w miarę potrzeby nie rzadziej jednak niż, cztery razy w roku.
Do ważności uchwał Aby uchwały Zarządu Klubu były ważne potrzebna jest obecność przynajmniej połowy członków Zarządu, w tym prezesa lub wiceprezesa.
- Uchwały Zarządu Klubu zapadają zwykłą większością głosów, a w razie równej liczby głosów, decyduje głos prezesa lub wiceprezesa.
§ 21.
- Do zakresu działania Zarządu należy w szczególności:
- kierowanie działalnością Klubu;
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania;
- reprezentowanie Klubu
na zewnątrz;
- zwoływanie Walnych Zebrań;
- przyjmowanie członków Klubu i prowadzenie ewidencji;
- gospodarowanie funduszami i majątkiem Klubu w granicach określonych budżetem i zgodnie ze Statutem PTTK, zarządzeniami władz PTTK oraz w granicach zawartych w upoważnieniu wydanym przez Zarząd Oddziału;
- zatwierdzanie rocznych planów pracy i działalności sekcji, Komisji i zespołów oraz czuwanie nad ich realizacją;
- przygotowanie preliminarzy budżetowych, planów działalności, sprawozdań i wniosków;
- powoływanie Komisji i Zespołów;
- zatwierdzanie wewnętrznych wytycznych i instrukcji oraz regulaminów sekcji;
- zatwierdzanie składów osobowych oraz wyznaczanie kierowników imprez organizowanych przez Klub i sekcje;
- załatwianie wszystkich spraw nie należących do kompetencji Walnego Zebrania i innych władz;
- nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z organizacjami, instytucjami i władzami o pokrewnych celach i działalności, zarówno na terenie kraju jak i za granicą.
- Korespondencję w imieniu Klubu podpisuje prezes lub wiceprezes z sekretarzem, a w sprawach dotyczących zobowiązań finansowych - prezes lub wiceprezes ze skarbnikiem. Korespondencje sekcji podpisują ich przewodniczący, a w sprawach finansowych - przewodniczący ze skarbnikiem Klubu.
Zarząd Klubu może upoważnić do podpisu
dalszych innych członków Zarządu.
§ 22.
W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności członka Zarządu na zebraniach w ciągu kolejnych 3 miesięcy na dwóch kolejnych zebraniach,lub nie wypełniania przyjętych na siebie obowiązków Zarząd jest uprawniony do zawieszenia członka Zarządu w pełnieniu jego funkcji i zastosowania przepisu § 19 pktu 6.
§ 23.
Zarząd klubu powołuje zespoły lub komisje do prowadzenia działalności w ramach poszczególnych zagadnień. Przewodniczącymi zespołów lub komisji winni być członkowie Zarządu lub ich zastępcy. Szczegółowy zakres działania komisji i poszczególnych zespołów ustala Zarząd Klubu.
§ 24.
W ramach Klubu mogą działać sekcje. Zakres działania sekcji, ich członkostwo, władze i sposób ich wyboru określają regulaminy sekcji zatwierdzone przez Zarząd Klubu.
§ 25.
- Komisja rewizyjna składa się z 3 do 5 osób.
- Komisja jest uprawniona do:
przeprowadzenia kontroli całokształtu działalności Zarządu Klubu, poszczególnych komisji i zespołów oraz sekcji;
brania udziału w zebraniach Zarządu z głosem doradczym;
- stawiania wniosków na Walnym Zebraniu, w tym w przedmiocie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi.
V. PRZYNALEŻNOŚĆ
§ 26.
- Klub może należeć do innych stowarzyszeń o podobnych celach i programie działania.
- Sekcje Klubu za zgodą Zarządu Klubu mogą należeć do innych stowarzyszeń.
§ 27.
Rozwiązanie Klubu następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu, przyjętej większością co najmniej 2/3 głosów. Uchwała wymaga zatwierdzenia przez Zarząd Oddziału.
§ 28.
W przypadku rozwiązania klubu, likwidację aktywów , pasywów pozostających w dyspozycji Klubu przeprowadza likwidator ustanowiony przez Zarząd Oddziału. Likwidator postępuje zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami PTTK.
VI. PRZEPISY KOŃCOWE
§ 29.
Regulamin niniejszy uchwalony przez Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Stołecznego Klubu Tatrzańskiego PTTK w dniu 28.05.1992 r. wraz ze zmianami dot. pkt 4 § 5 oraz pkt5 § 4 wprowadzonymi na Walnym Zebraniu w 1994 r.;zmianami dot § 12 pkt 2 oraz § 12 pkt 3 wprowadzonymi 26 lutego 2004 r.; zmianami dot. § 15 pkt 2, § 16 pkt 4, § 17, oraz § 20 pkt 1 wprowadzonymi na Walnym Zebraniu 10 marca 2005 r.; zmianami dot. § 5 pkt 2, § 12 pkt 1,2,3, § 20 pkt 1, § 22, wprowadzonymi na Walnym Zebraniu 7 grudnia 2006 r. wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia go przez Zarząd Oddziału.
§ 30.
W przypadku zaistnienia wątpliwości, interpretacja niniejszego Regulaminu należy do Zarządu Klubu.
Powrót
|